Taunina: Dárek s duší

V daleké Jihoafrické republice vznikají pod rukama několika šikovných žen malá umělecká díla v podobě látkových zvířátek.

 

 

Medvídci a zajíčci značky Taunina nejsou jen luxusním dárkem, ale i nositelem silné dobročinné myšlenky. Mimořádně kvalitní zpracování a dokonalé zdobení zvířátek mluví samo za sebe, jedinečnost značky však spočívá v příběhu, který se za nimi ukrývá. Taunina vznikla díky nápadu finanční analytičky Tracey Chiappini-Young a její kolegyně Karen Jansen. Obě toužily vybudovat podnikání, které by oživilo tradiční řemeslo a poskytlo ženám v nouzi šanci získat finanční nezávislost i uznání. Na rozdíl od jiných charitativních projektů však zakladatelky Tauniny nechtěly vydělávat peníze pouze na soucitu zákazníků, chtěly jim výměnou poskytnout skutečnou hodnotu, překrásné předměty, které zaujmou svou originalitou. Jejich cílem bylo vybudovat firmu, která by si zachovala dobročinný charakter, přitom však byla finančně zcela soběstačná a funkční. „Taunina je luxusní dobročinná značka, která nabízí něco navíc. Spousta věcí se prodává jen díky reputaci a jménu výrobce, ale to není náš případ. U nás prodává propracovaný design a příběh,“ říká Tracey.    

 

Světlé a vzdušné designérské studio v johannesburské čtvrti Woodstock pomáhá umělkyním v tvůrčím rozletu. Do práce se tady chodí s radostí.

Trvalo jí několik let, než jí v hlavě vykrystalizovala konkrétní podoba takového podnikání, a není bez zajímavosti, že své nápady během studia v Paříži konzultovala například s Vincentem Bastienem, bývalým prezidentem značky Louis Vuitton, a Wilfriedem Guerrandem, výkonným ředitelem firmy Hermés. Propojení luxusu a charity se jí nakonec podařilo, dnes jsou výrobky vycházející z jejího woodstockého studia v Kapském Městě považovány za jakýsi Hermés v oblasti charitativních výrobků a kromě e-shopu je můžete sehnat třeba v londýnském obchodním domě Selfridges či newyorském Barneys. Každé zvířátko Taunina je jediné svého druhu, neopakovatelný originál, za nímž stojí čtyři až sedm dní pečlivé práce. Vzniká z kvalitních a přepychových látek a je zdobeno okouzlujícími obrazci výšivek, zrcadlících autorčinu představivost, styl, minulost i naděje. „Daly jsme dohromady skupinu žen z takových zemí, jako je Zimbabwe nebo Republika Kongo, kde není lehký život. Většina našich autorek se umění tradiční výšivky a aplikace učila ve školách, k nim jsme pak přidaly jihoafrické švadleny. V současné době zaučujeme asi dvě stě lidí a zaměstnáváme dvacet umělkyň.“ Je tu třeba Rudo, jejíž rodiče byli příliš chudí, aby jí zaplatili školu, takže od dětství pracovala na farmě. Nebo Patience pocházející z devíti sourozenců, s nimiž žila v drsných podmínkách bez elektřiny a občas i bez vody. A další a další ženy, jimž Taunina splnila sen o samostatnosti a důstojnosti. „Uvědomujeme si, že uznání spojené s vytvářením překrásných věcí pro mezi - národně známou firmu pomáhá africkým ženám budovat sebevědomí, jaké by jinak nepoznaly,“ říká hrdě Tracey.   

Tracey a její zaměstnankyně dohromady tvoří jednu velkou rodinu, v níž je hlavní hodnotou otevřená komunikace. „O všem se radíme společně,“ říká zakladatelka firmy.

 

 

Kategorie: