Rozhovor s Janou Hejnicovou z Mamarket.cz

Jaký byl impulz k založení mamarket.cz?

O lokální značky se zajímám dlouho, vlastně od narození našich dětí. Vždy se mi líbilo vědomí, že vím, kdo vyrobil hračku, se kterou se hrají naše děti. Že znám její příběh. Vím, že necestovala přes půl zeměkoule v kontejnerech, ale vznikla v malé dílně na okraji Prahy. Že výrobce dost často produkt původně vytvořil pro potřeby svých dětí, a proto je v jeho produktech tolik lásky a péče. 

Shodou okolnosti mám již mezi malými tvůrci i přátele. Potkáváme se a často spolu řešíme, jaké problémy tenhle druh podnikání s sebou přináší. Jako zákazník vnímám, že možnost jednoduše nakoupit produkty na jednom místě nyní prakticky neexistuje. Mohu čekat na off-line trh, což je určitě skvělá příležitost, jak se s výrobci potkat osobně, ale tuhle možnost máme my z Prahy a několika větších měst, a to jen několikrát do roku. 

Proto mi pomalu v hlavě začala krystalizovat myšlenka na online místo, platformu, kde sdružíme zajímavé značky pod jednou „střechou“, aby byl nákup co nejjednodušší, a zároveň můžeme společně šířit myšlenku lokálního nakupování.

Jaké jsou aspekty pro výběr produktů?

Snažím se s každým z našich prodejců mít osobní vztah, poznat je. Chci slyšet příběh jejich značky. Klíčovým kritériem pro výběr značky je pro nás ale kvalita. Chceme si být jistí, že naši zákazníci se mohou na náš výběr spolehnout a na Mamarketu nakoupí vždy kvalitní produkt. Dalším kritériem je lokálnost. Máme rádi značky, které tvoří ohleduplně k přírodě a u nás. Řešíme, jaké používají materiály, zda mají certifikace. Ovšem to neznamená, že bychom chtěli nabízet jen zaběhnuté stálice lokálního trhu. Naopak. Hledáme i nové tváře, kterým můžeme pomoct v začátcích. 

Jaká mamarket.cz funguje?  Jak se liší od konkurence? 

Mamarket je online market. Můžete si to představit jako takový menší Fler pro děti. S tím rozdílem, že máme uzavřenou registraci a nebereme každého. Značky, které máme na Mamarketu prochází sítem. Naším cílem je nabízet kvalitní produkty.  Vytvořili jsme jakýsi most mezi malými značkami a rodiči, který chtějí nakupovat pro své děti jinak. Zákazník online nakoupí vše na jednom místě z pohodlí domova a nemusí čekat na off-line market nebo zdlouhavě hledat na internetu. Výhodu, kterou určitě musím zmínit je doručení na výdejnu Zásilkovny zdarma. Takže, kdo se projde s kočárek na výdejnu, nemusí řešit poštovné navíc. 

Výhody ale nejsou jen na straně zákazníků. Myslíme i na naše prodejce. Je to stejné jako v té pohádce. Když se spojí více špejlí dohromady, bude těžší je zlomit. Stejně se díváme i na naše značky. Když jim poskytneme prostředí, aby mohly spojit své síly, budou z toho čerpat výhody. Například dosáhnou na lepší ceny materiálu apod. Pro prodejce také plánujeme spoustu zajímavých vzdělávacích akcí a možnost jejich značku zastoupit na trzích. No zkrátka plánů jak rozvíjet lokální trh máme mnoho.

Jaké značky zastupujete a proč?

Za těch pár měsíců od spuštění, máme v naší Mamarket rodině již neuvěřitelných 50 značek. Nejraději bych vám je vyjmenovala všechny, protože si to každá jedna zaslouží. Za každou stojí obrovská hromada práce, unikátní příběh, a hlavně obrovské nadšení tvůrců. Je mi líto, že nemáme prostor vyjmenovat a představit všechny.

Tak v kostce: máme nádherné knížky, které vznikají v limitovaných sérii od nakladatelství POP – PAP nebo Bylo Nebylo. Dřevěné hračky, které nechávají dětem velký prostor na zapojení fantazie od Pikle, nebo Little Bears a dalších. Taky produkty inspirované pedagogikou Montessori třeba od MyMoo nebo Mimimo. Hřejivé merino kolekce od Koa Koa a Dupeto. Myslíme i na nosící maminky a máme pro ně šátky i nosící bundy od Loktushe nebo Mama by segra nebo silikonové korále pro mimča od Mimijo. No a samozřejmě nemůžeme zapomenout zmínit hvězdy jako Utukutu nebo Shark in the park. A nejlepší je, že všechny tyto poklady máme na jednom místě. A prozradím, že další skvělé značky brzy přibydou. 

Plánujete nějaké novinky nebo rozšíření v roce 2019?

Rádi bychom se v roce 2019 podívali na slovenské značky a představili je i tady u nás. Na Slovensku vznikají krásné produkty a je škoda, že zde nejsou jednoduše k sehnání. Taky se po očku díváme na offline akce. Možná se v roce 2019 do nějaké pustíme, protože se s našimi zákazníky chceme vidět i v reálném světe, nikoliv jen v tom virtuálním. A budeme usilovně pokračovat ve vyprávění příběhu našich značek. Znát příběh je totiž důležitý. Příběh vytváří zážitek. Když víte, jaký příběh se schovává za produktem, který jste si koupili, podvědomě se k němu chováte jinak. Ohleduplněji, protože víte, že je unikátní a není to jen jeden z masy produktů, které vyplivnul nějaký stroj.  

Jaký je váš zákazník?

Tak především jsou to maminky, ale najdou se i tatínci. Tím, že naše mise je rozšiřovat povědomí o lokálních výrobcích, snažíme se myšlenku šířit mezi rodiče, kteří zatím lokálně nenakupuji a vysvětlovat jim důvody, proč je fajn upřednostnit lokální tvůrce přes nadnárodní korporací, která se místo kvality žene za vyšším obratem. Malá značka sází do hry své jméno a proto si nedovolí šidit svojí práci nebo materiál ve snaze ušetřit. Ví totiž, že by se jí to velmi rychle vrátilo. 

Kategorie: