Umělec, nebo vyjednávač?

Jaký druh inteligence má vaše dítě?

 

Už od narození si můžete všímat, že každé dítě má jiný temperament, jinou povahu a také jiný způsob poznávání světa. Stejně jako dospělí, některé děti upřednostňují klid a samotu, jiné se cítí nejlépe ve velké smečce lidí a od rána do večera nezavřou pusu. Také při zkoumání jedni spíš pozorují, jiní se ptají a další zkoušejí vše na vlastní kůži. Inteligenci můžeme rozdělit na tři základní druhy: matematicko-logický, emočněsociální a kretivní. Udělejte si kvíz a zjistíte, jaký z nich hraje prim právě u vašeho potomka – lépe pak pochopíte jeho chování.

 

1. Když dáte dítěti tužku a papír:

a) Začne kreslit lidské postavy.

b) Kreslí zajímavé věci v nezvyklých souvislostech.

c) Skládá kresby hlavně z rovných linií.

 

2. Je-li ve společnosti svých kamarádů:

a) Hraje si na cokoliv a je spokojené.

b) Neustále závodí a soutěží.

c) Vymyslí hru, ve které má každé z dětí svoji roli.

 

3. Jakým způsobem se vaše ratolest nejlépe něco naučí?

a) Tím, že bude o věci dlouze diskutovat.

b) Pomocí obrázků, nákresů, říkanek a jiných pomůcek.

c) Z názorné učebnice.

 

4. Když váš potomek zůstane o samotě:

a) Má dlouhou chvíli a vyhledává společnost.

b) Hraje si s imaginárním kamarádem nebo přehrává scénky s plyšáky.

c) Staví z kostek nebo řeší hlavolam.

 

5. Jaký typ knížek má vaše dítě nejradši?

a) O lidech a zvířátkách.

b) Fantastické a pohádkové příběhy.

c) Obrázkové encyklopedie a atlasy.

 

6. Když si vaše dítě vybírá oblečení, kterému dává přednost?

a) Věcem, které jsou mezi kamarády ‚cool‘.

b) Výrazným barvám a vzorům.

c) Pohodlným kouskům, které nosí nejčastěji.

 

7. Jaké otázky od svého potomka slyšíte nejčastěji?

a) Je ještě jiná možnost?

b) Jak to funguje?

c) A proč?

 

8. Jaký předmět má dítě ve škole nejraději?

a) Prvouku.

b) Čtení a psaní.

c) Počty.

 

9. Jaký typ počítačových her si zahraje nejradši?

a) Hry pro více hráčů najednou.

b) Hry, v nichž něco vytváří nebo staví.

c) Strategie.

 

10. Co je pro vaše dítě odjakživa typické?

a) Už od pískoviště je to organizátor a vůdce smečky.

b) Pokreslí každý papír, a kdykoli zaslechne hudbu, začne hopsat do rytmu.

c) Musí prozkoumat všechno nové a známé věci ho nudí.

 

Vyhodnocení

Není moc pravděpodobné, že jste zaškrtli desetkrát stejné písmeno, ale pokud ano, bude váš potomek velmi vyhraněná osobnost. Většina dětí se bude pohybovat někde mezi kategoriemi, což značí nadání ve více oblastech, které mohou dále rozvíjet.   

 

Nejvíce odpovědí a) EMOČNĚ-SOCIÁLNÍ NADÁNÍ   

Vaše ratolest nemá problém dělat si kamarády, ráda je součástí větší skupiny a samotu nesnáší příliš dobře. Dobře se vciťuje do cizí kůže, dokáže pochopit emoce druhých, a často tak na sebe nevědomky bere roli vyjednavače při dětských sporech. Snadno si pamatuje jména, tváře i chování druhých lidí.   

 

Nejvíce odpovědí b) KREATIVNÍ NADÁNÍ   

Nejsou to jen umělecké sklony, ale i schopnost řešit problémy neobvyklým způsobem a hledat nové cesty. Kreativita se projevuje třemi hlavními kanály: verbálními dovednostmi (vyprávění, čtení, tvorba složitých souvětí), hudebním cítěním (smysl pro rytmus a schopnost intonace) a obrazovou představivostí (výtvarná šikovnost a cit pro barvy). Dokáže vymýšlet zajímavé hry plné děje, dost možná má imaginárního kamaráda, s nímž si povídá.  

 

Nejvíce odpovědí c) LOGICKO-MATEMATICKÉ NADÁNÍ   

Vaše dítě má ‚buňky‘ nejenom na matematiku, ale i na další činnosti vyžadující logické myšlení, strategické uvažování a koncentraci. Na každou věc si udělá vlastní názor, nejprve ji ale důkladně prozkoumá ze všech stran. Vyniká v práci s počítačem a nejspíš vás zahrnuje spoustou otázek. Čím bude starší, tím častěji budete při odpovídání s rozumem v koncích. Připravte se na velmi abstraktní témata typu: „Proč jsme vlastně tady?“ nebo „Co je na konci vesmíru?“

Kategorie: